Svátek má Jan
Všestranně podporujeme nestátní neziskové organizace z Olomouckého kraje a pomáháme jim. Vytváříme trvalý prostor pro komunikaci a spolupráci neziskovek mezi sebou i vůči jiným sektorům společnosti.

Legislativa NNO

GDPR? Postupujte podle 7 kroků a vyhněte se sankcím

Autor: Redakce UNO. Pátek 02. února 2018.

gdprGeneral Data Protection Regulation. O nařízení Evropské unie ohledně správy osobních dat, jejímž cílem je hájit digitální práva občanů, už jste patrně slyšeli. Pokud se vás novinky týkají, ale nezačali jste ještě řešit dopad nového nařízení na správu dat ve vaší organizaci, přečtěte si několik praktických rad, jak se na změny připravit.

Celý článek na novém portále Svět neziskovek najdete zde.

 

Spolky a ochrana osobních údajů ve světle GDPR

Autor: Redakce UNO. Pátek 15. prosince 2017.

Read moreMožná jste se již setkali se strašákem, který se jmenuje GDPR (Dží dí pí ár). Jedná se o obecné nařízení o ochraně osobních údajů (angl. General Data Protection Regulation), které si klade za cíl zvýšit ochranu osobních dat občanů. 

Představte si, že si něco koupíte v internetovém obchodě. Za tímto účelem o vás prodejce dopředu zjistí vše možné i nemožné a pak se vaše data používají pro různé komerční účely.

celý článek

 

Připomínáme povinnost NNO do konce listopadu zveřejnit výsledky hospodaření za rok 2015

Autor: Hynek Pečinka. Pondělí 13. listopadu 2017.

paragrafy4Připomínáme, že podle § 21a zákona č. 563/1991Sb., o účetnictví (ve znění od 1. 1. 2016) a jeho přechodných ustanovení mají všechny účetní jednotky, které se zapisují do veřejného rejstříku (tj. všechny právnické osoby, tedy i spolky a jejich pobočné spolky, obecně prospěšné společnosti, ústavy atd.) povinnost zveřejnit výsledky hospodaření za rok 2015 ve sbírce listin ve spolkovém rejstříku, a to do 30. listopadu 2017. Zveřejnění se děje vložením do sbírky listin u příslušného rejstříkového soudu, kde je vaše organizace zapsaná. Za pobočné spolky vkládá (zajišťuje uveřejnění) do sbírky listin spolek, který je zřídil.

Jde o následující dokumenty:

- pokud vedete podvojné účetnictví - povinné dokumenty účetní závěrky, tj. výkaz zisku a ztráty a rozvahu 2015 (tiskne vám je program)

- pokud vedete jednoduché účetnictví - přehled o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích (zde)

V obou případech jde o dokumenty, které měly být schváleny vašimi orgány (které to jsou, vědí vaše stanovy) už loni, takže splnit zákonnou povinnost pro vás nemůže být problém. Hned poté, co se nová povinnost loni zkraje roku objevila v zákoně, jsme o tom publikovali dva články. Pro připomenutí - zde a zde.

   

Nařízení GDPR – strašák na poskytovatele sociálních služeb a další neziskovky?

Autor: Redakce UNO. Úterý 17. října 2017.

gdprPředstavuje nové nařízení EU o ochraně osobních údajů reálnou hrozbu pro poskytovatele sociálních služeb, nebo jde jen o uměle nafukovanou bublinu? Ve svém článku, který je použitelný i pro jiné neziskovky než pouze ty s typicky sociálním zaměřením, se praktickými dopady nové legislativy zabývá JUDr. Karel Zuska, advokát a expert v oblasti sociálních a jiných veřejně prospěšných služeb.

V květnu 2018 nabude účinnosti tzv. Nařízení GDPR, neboli nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Díky tomu se to v poslední době jen hemží nabídkami nejrůznějších společností na provedení auditu stavu zabezpečení ochrany osobních údajů u poskytovatelů sociálních služeb, a nejen těch. Je nové Nařízení GDPR pouhým strašákem, nebo představuje pro poskytovatele sociálních služeb reálnou hrozbu, na kterou je třeba se řádně připravit a investovat nemalé prostředky na ochranu před jeho dopady? Čtěte ve článku na webu zklub.cz

 

Hromadná komunikace neziskové organizace – zakázaný SPAM?

Autor: Redakce UNO. Úterý 19. září 2017.

nevyžádaná poštaPokud jste členem nebo se jiným způsobem podílíte na fungování neziskové organizace (ať už spolku, nadace, ústavu nebo třeba obecně prospěšné společnosti), s největší pravděpodobností se více či méně pravidelně obracíte na veřejnost formou e-mailů obsahujících např. informace o vašich aktivitách, chodu organizace či obecně zprávami o tématu, kterému se vaše organizace věnuje.

Napadlo vás někdy, že by se mohlo jednat o tzv. obchodní sdělení, které se řídí speciálními pravidly?

Tématu se věnuje ve svém článku brněnský advokát JUDr. David Záhumenský. Stojí za přečtení, abyste se vyvarovali možných následků spojených s rozesíláním nevyžádané pošty. 

   

Strana 2 z 7