Svátek má Cyril a Metoděj
Všestranně podporujeme nestátní neziskové organizace z Olomouckého kraje a pomáháme jim. Vytváříme trvalý prostor pro komunikaci a spolupráci neziskovek mezi sebou i vůči jiným sektorům společnosti.

VÝSTAVA „100 LET LITOVELSKÉ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ"

100-let-zelezniceHistorie železnice sahá až do počátku 19. století. Na území dnešní České republiky zahájily       v letech 1827 a 1830 provoz dvě koněspřežné železnice. První parostrojní železnice normálního rozchodu byla zprovozněna roku 1839 – 6. června dorazil první vlak do Břeclavi a 7. července byl zahájen provoz na trati Brno – Břeclav. Železnice slouží na území současné České republiky již 175 let.

Hned o několik let později se začalo s výstavbou další významné trati, tzv. olomoucko – pražské dráhy. Město Litovel získalo své nádraží v první vlně stavby železnic v roce 1845. Šlo o současné nádraží v Července, ale stanice byla nazvána Litovel. Ke změně názvu na Červenku (Schwarzbach) došlo v souvislosti s realizací cca 3 km dlouhé trati k litovelskému cukrovaru v roce 1886.

Na počátku 20. století můžeme zaznamenat dva projekty místních drah spojujících Litovel s již vybudovanou tratí Olomouc – Čelechovice. Trasu z Litovle přes Cholinu do Senice na Hané prosazoval cholinský sedlák Kašpar Gallas a trasu z Uničova přes Litovel do Příkaz inicioval poslanec z Unčovic Josef Staroštík. Představitelé města Litovle se rozhodli pro první variantu, a tak už z roku 1908 se dochovalo mnoho dokumentů z období příprav. I ty můžete objevit na výstavě v litovelském muzeu.

Stavba trati byla dokončena v polovině roku 1914, na konci července proběhly poslední kontroly, zkušební provoz a 1. srpna (den po vyhlášení mobilizace v Rakousko – Uhersku) vyjel první vlak s cestujícími z Litovle Chořelic (dnes Litovel předměstí) do Velké Senice (dnes Senice na Hané). Soupravu táhla parní lokomotiva 1 „Litovel“, která je stále provozuschopná. V Litovli ji opět uvítáme v rámci městských oslav Hanácké Benátky ve dnech 13. – 14. června 2014.

Dne 11. června 1931 byla místní dráha Litovel – Senice s odbočkou do Mladče zestátněna. Provoz na trati pokračoval až do posledních dnů 2. světové války. Při ústupu německých okupantů 8. května 1945 byly do povětří vyhozeny dva železniční mosty a jeden poničen. Tím se provoz mezi stanicemi Červenka a Litovel předměstí přerušil na půl roku. Od té doby došlo na lokální železnici k mnoha změnám a i ty dokumentuje výstava v litovelském muzeu.

Čekají zde na Vás mapy železniční sítě, návrhy, plány i realizace lokální dráhy a jejího zázemí, bohatá fotodokumentace proměn trati zejména z období po roce 2000 i funkční modelové železnice v různých měřítkách. Jako vstupenka slouží kartonová jízdenka, kterou si mohou návštěvníci procvaknout kleštičkami průvodčího či orazit datem na drážním kompostéru. Dozvíte se také, jak vypadá a k čemu slouží třaskavka a můžete si na památku odnést sadu 10 razítek.

Více informací o výstavě můžete získat na webových stránkách muzea www.muzeumlitovel.cz. Je zde umístěno video z odhalení repliky cedulky Litovel na parní lokomotivě a také fotografie z výstavy. V menším sále Muzea Litovel je výstava otevřena denně od středy do neděle od 7. května do 28. září 2014, vždy od 9 do 17 hodin.

Kontaktní osoby:
Mgr. Zdeňka Frištenská a Mgr. Robert Najman
Muzeum Litovel
Tel.: 585 341 465, 725 074 918
Email: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript