Svátek má Cyril a Metoděj
Všestranně podporujeme nestátní neziskové organizace z Olomouckého kraje a pomáháme jim. Vytváříme trvalý prostor pro komunikaci a spolupráci neziskovek mezi sebou i vůči jiným sektorům společnosti.

Řešení vyloučení mládeže pomocí sociálních inovací

TINCOM – TELEINCLUSION COMMUNITY

TINCOM je projekt spolufinancovaný z prostředků programu PROGRESS, který společně připravily tři subjekty z Itálie a Velké Británie, Ud’Anet (koordinátor IT), ProgettiSociali (IT) a Inclusion (VB). Tento projekt se soustředí na problémy, se kterými se mladí lidé setkávají při vstupu na pracovní trh, jakož i na sociální a osobní nouzi, kterou tato problematika přináší. Cílovou skupinou projektu jsou mladí lidé ve věku 16-35 let. Ud’Anet je zodpovědný za technický vývoj v oblasti ICT (internetových aplikací, webových platforem), didaktických inovací, inovativních metod v oblasti ICT, web komunity, living-labs. Důležitá je výměna zkušeností, myšlenek a témat na tematických projektových fórech.

Vývoj nových technologií nabízí nové služby, sociální interakci a také vyhledávání práce přes internet. TINCOM projekt byl vytvořen jako evropský experiment, který má za cíl vytvořit, sdílet a realizovat online služby a nástroje, jež podpoří organizace v překonávání překážek v přístupu k profesím, vzdělání, ale také sociálních i osobních bariér, které mohou omezovat příležitosti a růst mladých lidí. Mladí lidé jsou obvykle označováni jako „internetová generace“, ani v dnešní době nemají všichni mladí lidé možnost aktivně pracovat s počítačem. Tento fakt zvyšuje rozdíly a vyloučení. Tím, že všichni nemají stejný přístup k PC jako jejich vrstevníci, jsou znevýhodnění, protože se musí s počítačem teprve učit, místo toho, aby mohli například zlepšovat své soft-skills, absolvovat online kurzy apod.

Problémem je rovněž skutečnost, že mladí lidé umí používat počítač, avšak nikoliv k účelům, které jim pomohou v uplatnění na trhu práce. Mnoho zaměstnavatelů počítá se schopností ovládat počítač, většinou vše požadují v elektronické formě. Pracovní agentury by tedy měly být připraveny přijímat klienty bez základních znalostí internetu a ICT a dát jim možnost se vzdělat v tomto směru.

Závěrečný kulatý stůl se týkal diskuze o řešeních vyloučení mladých lidí za pomoci sociálních inovací. Byla zdůrazněna role veřejných a soukromých organizací jako sociálních inovátorů. Debata se soustředila na způsoby, jak lze zlepšit sociální začlenění mladých lidí (těch, kteří postrádají vzdělání, zaměstnání či praxi) na pracovním trhu, ve vzdělání či ve společnosti. Zástupci organizací, které se na projektu podílejí, objasnili, proč je důležité začlenění v oblasti digitálních technologií. Jednak tím zvýší šanci lidí získat práci a vydělat více peněz (finanční potenciál). Důležité je ukázat potenciál základů ICT v atraktivní formě jako ICT pro zábavu a interakci. Mladí lidé jsou stále více “online” a digitální rozdělení společnosti může znevýhodnit skupinu mladých lidí, která z určitých důvodů nemá přístup k PC.

Platforma byla vyvíjena pomocí Crowdsourcingu a Living Lab. Crowdsourcing znamená, že se v rámci outsourcingu zadá blíže nespecifikované skupině lidí všeobecná výzva. Veřejnost je vyzvána ke spolupráci při vývoji nové technologie nebo při pomoci se zachycením, roztříděním a analýzou velkého objemu dat. Living lab je zaměřený na vývoj a výstup v reálném prostředí společně s koncovými uživateli, kteří ve spojení s výzkumníky, soukromými společnostmi a veřejnými institucemi navrhují, vyvíjí a ověřují nové a inovované produkty, služby, řešení a obchodní modely. Tincom využívá Crowdsourcing i Living Lab jako přístupy k sociálnímu a pracovnímu zahrnutí mládeže. Jedná se o platformu ke spolupráci, hodnocení uživatelů a výměně osvědčených postupů.

Dále zástupci organizací představili stránky Tincomu. Ukázali, jak funguje uživatelské prostředí a jaké jsou další možnosti. Stránky umožnují sdílení nápadů, informací, problému a rad ohledně prvního přístupu na pracovní trh, dále nabídky práce, výměnu názorů na nabídky práce s poradcem, přípravu životopisu, chat s ostatními uživateli atd.


Obecně k tématu:
Sociální inovace lze charakterizovat jako nové ideje (produkty, služby, modely), které se potkávají se sociálními potřebami (jsou efektivnější než alternativní), vytváří nové vazby a spolupráci. Sociální inovace mají význam pro ekonomický a sociální rozvoj a tedy společenský blahobyt. Zásadní roli při prosazování a zavádění sociálních inovací hraje spolupráce s místními orgány, která je nezbytná pro úspěšnost celého projektu. Komise vydala v únoru 2013 materiál, který se týká sociálních inovací a jehož cílem je jejich podpora. Vnímá sociální inovace jako nové a účinnější řešení pro narůstající sociální potřeby. Členské státy by měly zřídit či posílit národní koordinační organizace a jejich spolupráce s partnery na místní úrovni (představitelé sektoru mládeže a jiných sociálních partnerů).

Evropská platforma pro boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení je jednou ze stěžejních iniciativ strategie Evropa 2020. Boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení je jednou z priorit Evropské unie (EU). EU podporuje spolupráci členských států v oblasti sociální politiky, zaměstnanosti, sociální ochrany a rozvoje ekonomiky více podporující začlenění. V této souvislosti nabízí platforma zřízená Komisí rámcová opatření pro všechny zúčastněné aktéry na úrovni EU a na národní a regionální úrovni. V EU je hlavní příčinou chudoby a vyloučení nezaměstnanost.


Cíle platformy
Platforma má spojit všechny zúčastněné aktéry v partnerství pro boj proti chudobě. Těmito aktéry mohou být členské státy, instituce EU, celostátní, regionální a místní orgány, jakož i sociální partneři, nevládní organizace a samotní lidé trpící chudobou. Cílem jejich partnerství je rozvoj společných přístupů ve všech oblastech souvisejících se sociálním začleněním, zejména v těch, které se týkají:

. přístupu k zaměstnání prostřednictvím posouzení národních strategií začleňování a evropské strategie pro rozvoj pracovních míst a dovedností zaměstnanců;
. přístupu k základním službám a k sociální ochraně, zejména v kontextu stárnutí populace a zvýšení sociálního vyloučení;
. vzdělávání a mládeže, s cílem snížit předčasné ukončování školní docházky a nerovnosti ve vzdělávacím systému;
. ekonomické a sociální integrace migrantů, prostřednictvím nové evropské strategie;
. boje proti diskriminaci, zejména vůči menšinám, osobám se zdravotním postižením, bezdomovcům, ale také zlepšení ekonomické nezávislosti žen a rovného zacházení s nimi;
. přístupu k informačním a komunikačním technologiím, síťovým, finančním a energetickým službám.

Komise podporuje sociální inovace a modernizaci sociálních politik prostřednictvím výměny zkušeností a osvědčených postupů. Platforma podporuje zavádění inovativních sociálních programů a rozvoj nástrojů spolupráce mezi členskými státy.

Financování
V červnu 2013 se Rada a EP dohodly na společném programu EU, který se týká zaměstnanosti a sociálních inovací (EaSI). Tento program by měl pro období 2014-2020 disponovat rozpočtem 815 mil. EUR.

Program spojuje tři existující programy PROGRESS, EURES a Evropský nástroj mikrofinancování Progress. Tyto programy získají následující poměr financí: 61%, 18% a 21%. Program bude podporovat členské státy v návrzích a realizaci reforem, které se týkají zaměstnanosti a sociálních věcí. A to na evropské, národní, regionální či místní úrovni. Společně s Evropským sociálním fondem (ESF), Fondem evropské pomoci nejchudším osobám (FEAMD) a Evropským fondem pro přizpůsobení se globalizaci (EGF) tvoří EaSI čtvrtý pilíř iniciativy EU týkající se zaměstnanosti a sociálního začlenění pro programové období 2014-2020.


Deset praktických kroků k realizaci sociálních inovací:
Osvojit si znalosti o sociálních inovacích - Vytváření inteligentních specializovaných strategií. Regiony by měly být proaktivní – začít získávat informace a rozvíjet znalosti.

Zaměřit činnost na sociální inovace – Postup: zvážit – zvolit – zaměřit - vyhodnotit

Získat povědomí o budoucím vývoji: pozorovat – všímat - předvídat – Analýza vývoje sociálních potřeb a identifikace nových příležitostí v oblasti sociálních inovací, zahrnující potencionální ekonomické příležitosti.

Rozvinout inteligentní specializovanou strategii zahrnující sociální inovace – Regionální inovační akční plán a inteligentní specializovaná strategie jako součást operačního programu, který napomáhá regionům zřetelně určit, jaké jsou jeho priority. Tyto nástroje pomáhají definovat správnou taktiku a omezený počet priorit, které se zaměřují na stimulaci chytrého růstu.

Rozvinout nástroje pro spolupráci se sociálními skupinami – Je důležité, aby každý dostal šanci vyjádřit své zájmy a myšlenky. Některé z nich poté rozvinout dále.

Podpora přechodných inovačních platforem – Platforma je postavena na 3 hlavních pilířích: vize – akce – síťování.

Rozvinout inkubátory zaměřené na sociální inovace - Veřejné orgány mohou využívat sociálních experimentů financovaných z programu Progress či Programu pro sociální změny a inovace, a tím vytvářet a rozvíjet nová řešení.

Vytvořit klastr pro sociální inovace – Nalézt způsob, jak spolupracovat a řešit sociální problémy společně.

Vytvořit ekonomickou oblast pro sociální inovace – Pomocí sociálních inovací zvýšit konkurenceschopnost regionu a jeho ekonomický růst.

Podpora meziregionální a mezinárodní výměny sociálních inovací v rámci Unie inovací – Zaměření především na inovace, jež čelí hlavním sociálním výzvám identifikovaným ve strategii Evropa 2020.


ICT & SI
– tato spolupráce je viděna jako stěžejní pro uskutečňování nových idejí a spojení digitálně rozdělené společnosti. ICT se stává nezbytnou součástí, jak je možné reagovat na klíčové sociální výzvy.

Digitální sociální inovace:

- Poskytují nové, uspokojivější odpovědi na narůstající sociální potřeby (např. e-health)
- Poskytují odpovědi skrze mobilizaci místních aktérů
- Spojuje více subjektů, kteří řeší daný problém společně
- Dochází tím k úspoře prostředků


Závěr
- Zásadní role místních orgánů při realizaci sociálních inovací
- Mladí lidé umí používat PC, jde o to, aby ho používali účinným způsobem
- Velmi přínosná a důležitá je role osobního poradce při hledání pracovního místa
- Komise si je vědoma důležitosti iniciativy a je připravena ji podporovat

Zapsal:
Pavel Juráš, OK4EU
Brusel, 16. 9. 2013